Ayın Konusu

Yaz geldi! D vitamininden yararlanalım.

Klinik belirti vermeyen vitamin D yetersizliği osteoporos gelişimine yol açabilir aynı zamanda yetişkinde kırık riski ve düşme riskini artırır. Savunma sistemi azalmıştır, kemik ağrısı, kalın bağırsak kanseri ve kalp-damar sağlığında bozulma olasılığı artar.

Vitamin D’nin en önemli kaynağı güneşten gelen ultraviole B ışığının derimizde sentezlenmesiyledir  Cildimizde provitamin D güneş ışığı sayesinde vitamin D3’e dönüşür ve kan yoluyla karaciğere ve böbreğe vitamin D baglayıcı proteinle taşınır.Aktif  D vitamini haline dönüşerek bağırsaklardan kalsiyum emilimini artırır.

Şimdi güneşli günlerdeyiz.

 D vitaminini derimiz yoluyla alabiliriz.İşte bu günleri nasıl sağlıklı ve yararlı hale getirmeliyiz? Öncelikle çıplak derimizin güneşle karşılaştığında doğrudan güneş ışığı ve deri temas etmelidir. Yani pencere camının arkasından bu iş olmaz. Çünkü cam  ultraviole B ışığını geçirmez.Güneş koruyucu kremler altı faktörlerden itibaren yine D vitamini oluşumunu engeller

D vitamini ihtiyacını tahmin etmek gün ışığına maruz kalma durumuna göre değişir. Günlük en az D vitamini tüketimi 200 IU(5 microgram)  dır.Gebe ve anne sütü veren kadınlara güneş ışığına yeterince çıkmıyorsa 10 microgram(400 IU) tavsiye edilir.Günlük 20 microgram(800 IU) ileri yaşta kırık riskini en aza indirgemek için önerilmektedir. D vitamini takviyesi anne sütü ile beslenen bebeklere dahi önerilmekte çünkü insan sütünde D vitamini seviyesi düşüktür. Adet kanamalarının kesildiği dönemde özellikle D vitamini ihtiyacı artar. Menopozdaki kadın en az 400 İU/gün takviye almalıdır.Veya günlük yarım saat gün ışığı altında kollar ve bacaklar çıplak şekilde yürümek ortalama bu ihtiyaca yakın düzeyi karşılayabilir.

D vitaminimiz yeterli mi? Nasıl anlarız.

 Kanda 25OH  D seviyesini ölçtürmekle anlamak mümkün.En  uygun 250H D seviyesi 30 ng/ml olmalıdır .Son çalışmalar D vitamini eksikliği ile birçok hastalığı ilişkili buldular. (Tip I diabet) multip skleroz(MS) Lupus vs

D vitamininden yararlanalım! Aşırıya kaçmayalım.!

D vitamini takviyesi alanlarda   D vitamini zehirlenmesi olabilir. Bulantı, şuğur bulanıklığı, fazla idrara çıkma, kan kalsiyum yüksekliği, iştahsızlık, kas güçsüzlüğü belirtileri yükseldiğini ve dolayısı ile kalsiyum  yüksekliğini de gösterir. Çocuklarda kalsiyum yüksekliği beyin hasarına yol açar.   Sağlıklı yetişkinde tahammül edilebilir en yüksek miktar  2000 IU/gün yani günlük 50 microgramdır. Ne çok ne az, dengeli, gerekli D vitamini için doktorunuzun önerisi ile günde sadece 30 dakika yürüyüş yapalım.

Sağlıklı bir yaz geçirmeniz dileğiyle…

Yard.Doç.Dr.Gülbüz SEZGİN  

Maltepe Tıp Fakültesi

İç Hastalıkları ABD