Ayın Konusu

Dünya Su Günü

SU ve HAYATIMIZDAKİ ÖNEMİ
  
Yoğunluktan, unutkanlıktan ya da farklı sıvı içecekleri sık tükettiğimiz için yeterli su tüketmiyoruz. Ancak uygun miktarda su tüketimi böbrekler, kalp ve karaciğer başta olmak üzere bütün organlar için hayati önem taşıyor. Günlük içmemiz gereken su miktarı erkekler için 2,5 litre, kadınlar için 2 litredir. Az su içmek kilo alımından ciddi hastalıklara kadar pek çok olumsuz tabloya neden olabiliyor. Canlıların yaşayabilmesi için hayati öneme sahip olan su, bütün biyolojik yaşamı ve faaliyetleri ayakta tutmaktadır.

Biyolojik bir çözücü olan su vitamin ve minerallerin vücutta taşınmasını ve çözülmesini sağlamaktadır. Yeterli ve sağlıklı su tüketilmemesi başta böbrekler olmak üzere, kalp, karaciğer gibi organlarda hayati olumsuzluklara yol açarken, vücut ısısında dengesizlikler, ciltte kuruluk, hazımsızlık, baş ağrısı ve unutkanlığa neden olabilmektedir. Çay, kahve gibi içecekler vücuttan su atımını artırdığı için suyun yerine konmamalıdır.

Besinsiz günlerce yaşanabilirken susuz ancak birkaç gün yaşanabilmektedir. Yeterli su tüketmemenin en önemli etkisi su ile beslenen böbreklerde görülmektedir. Yeterli miktarda su almamamız idrar yolu iltihapları, böbrek taşları ve ilerleyen durumlarda ise böbrek yetmezlikleri oluşturabilmektedir.

Vücudun en büyük organı derinin suya ihtiyacı da büyüklüğüyle orantılıdır. Dolaşım sisteminin deriye yeterli su getiremediği durumlarda, hücre içi suyu azalarak derinin onarım hızı düşmektedir. Sağlıklı, yumuşak, nemli ve yaşlanmanın etkilerinin görülmediği bir cilt için günlük su tüketimine dikkat edilmelidir.

Düzenli su tüketilmesi metabolizmayı hızlandırmaktadır. Sabah kalkınca ve akşam yatmadan önce su içmek tokluk hissi oluşturmakta ve dolaylı olarak kilo verilmesine yardımcı olabilmektedir.


Aile Hekimliği Anabilim Dalı Başkanı 
 Yrd. Doç. Dr. Şevin DEMİR